Gebiedsteam

Kun jij in het dagelijks leven wel wat hulp gebruiken omdat het je alleen niet meer lukt? Heb je een vraag over de opvoeding van jouw kind? Of kom je financieel niet meer rond?

Medewerkers van het Gebiedsteam ondersteunen jou en helpen daar waar nodig is. Wij kunnen je telefonisch helpen, maar komen ook bij jou thuis voor een afspraak.

Neem contact op met het gebiedsteam

Inloopspreekuren

Kom langs in Workum, Koudum of Makkum tijdens de inloopspreekuren.

Workum

  • Iedere vrijdagochtend in de even weken
  • Van 10.00 - 12.00 uur
  • Huisartsenpraktijk Kroijenga & de Jong, Konvintsdyk 1

Koudum

  • Iedere woensdagochtend in de even weken
  • Van 9.30 - 11.30 uur
  • MFC de Klink, Dominee L. Tinholtstraat 1

Makkum

  • Iedere donderdagochtend in de oneven weken
  • Van 10.00 - 12.00 uur
  • Sûnhûs, Dominee L. Touwenlaan 13A

Let op: zoek je snel een andere woning? Vraag géén urgentieverklaring aan via een extern bureau

Er bestaan bureaus die aanbieden om tegen betaling een urgentieverklaring voor een woning voor je aan te vragen. Wij werken niet samen met deze bureaus en ondersteunen zulke bureaus niet.

Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en BNNVARA waarschuwen voor misleiding door bureaus die aanbieden om tegen betaling een urgentieverklaring voor je aan te vragen.

Voor meer informatie verwijzen we je graag naar de woningcorporaties.

Meer informatie over het Gebiedsteam

Het gebiedsteam ondersteunt je graag met vragen over bijvoorbeeld:

  • Werk en inkomen, maar ook over schulden (Participatiewet). Denk aan een uitkering, het helpen bij zoeken naar werk of schulddienstverlening.
  • Hulp en ondersteuning aan kinderen, jongeren en ouders (Jeugdwet). Denk aan opvoedondersteuning of individuele begeleiding.
  • Zelfstandig wonen, leven en meedoen in de samenleving (Wet maatschappelijke ondersteuning). Denk aan Hulpmiddelen zoals een rolstoel, maar ook aan Dagbesteding.

  • Postbus: 10.000, 8600 HA Sneek
  • Adres: Oude Koemarkt 20, 8601 EK Sneek
  • Telefoon: 140515
  • E-mail: info@sudwestfryslan.nl

Iedereen met een vraag of een probleem kan terecht bij het gebiedsteam. Wij zoeken samen met jou naar een oplossing. Als het nodig is maken we een afspraak met je, zodat we je bij je thuis kunnen bezoeken voor een gesprek. Wij noemen dit het keukentafelgesprek. Als je het prettig vindt, dan kan uiteraard ook een familielid of vriend van jou bij het gesprek aanwezig zijn. Ook kun je gebruik maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO).

Tijdens het keukentafelgesprek bespreken we je leefsituatie en denken met je mee bij het vinden van passende oplossingen.

Het advies en de hulp van het gebiedsteam is gratis.

Neem je contact op met het gebiedsteam? Dan worden je naam, adres, burgerservicenummer en telefoonnummer genoteerd. Soms hebben we meer gegevens nodig om je zo goed mogelijk te helpen.

Hebben wij gegevens van een andere organisatie nodig? Dan nemen wij eerst contact met je op. We delen jouw gegevens pas wanneer wij schriftelijke toestemming hebben gekregen.

Na het keukentafelgesprek maakt de gebiedsteammedewerker een plan. In dit plan staat het gespreksverslag, de oplossingen en afspraken. Hierin komt bijvoorbeeld te staan of je aanmerking komt voor een voorziening, wat je (eventueel met hulp) zelf gaat doen, maar ook bij welke zaken professionele hulp eventueel nodig is.

Dit plan noemen we het ondersteuningsplan. Het plan wordt naar je opgestuurd. We vragen je om het plan te ondertekenen en weer naar de gemeente terug te sturen.

Als we je een maatwerkvoorziening willen toekennen, zien we het ondertekende ondersteuningsplan als een aanvraag. Wij gaan aan de slag met de aanvraag en je krijgt een brief van ons met een besluit op je aanvraag.

Een Onafhankelijk Cliënt Ondersteuner (OCO) geeft onafhankelijk advies over zorg, inkomen en jeugd. Heb je binnenkort een gesprek met een medewerker van het Gebiedsteam en vind je het fijn om hier wat ondersteuning bij te hebben? Dan is het mogelijk om gebruik te maken van de onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO). De OCO denkt graag met je mee en zet hierbij jouw belangen voorop.

Meer informatie over Onafhankelijke Cliënt Ondersteuner (OCO)

Zie ook